Seikkailua Turussa

P5200138 Perjantaina pakkasimme spontaanisti koko perheemme autoon ja lähdimme jo perinteiseksi muodostuneelle kesäreissulle Turkuun.

Autossa tsekkailin muumimaailman olevan vielä kiinni, mutta onneksi Pojalle taisi olla jopa tärkeämpää päästä uittamaan viime vuonna muumimaailmasta ostamaansa venettä Brinkkalan torin viereiseen puistoon, johon suuntasimme Turussa heti ensimmäisenä.

P5200141Uittaessamme puistossa muumivenettä, huomasimme muiden veneilevän Aurajoessa oikeilla veneillä. Joen toisella puolella oli terassin yhteydessä toimiva venevuokraus. Hahaa!

Låna vuokraa helppoja sähköveneitä niin ennakkovarauksella kuin myös extempore-veneilijöille. Paatin voi vuokrata yhdestä kolmeen tuntiin ja se sopii vaikka kokouksille, polttariporukoille, romanttisille huviajeluille tai tamperelaisen perheen sähellyslomailulle. Veneeseen saa myös ottaa mukaan omia eväitä. Tunti maksaa 49 euroa (jonka jälkeen seuraavat tunnit taisivat olla 40e/h) ja veneeseen mahtuu kahdeksan henkilöä, joista yhden tulee olla täysi-ikäinen ja selväpäinen kuski.P5200142 Ja sellainenhan meiltä löytyi.

Oman porukkamme lisäksi otimme kyytiimme myös pari laiturilla pyörinyttä, veneajelulle haluavaa kirkkonummelaista turistia. Saimme seuraa ja vähän jaettua kustannuksia venevuokrasta. Nostan heille kipparinhattua, kun halusivat kyytiimme kaikesta alun häsläyksestä huolimatta.

P5200165Mystisesti ajelumme aikana veneeseen ilmestyi myös seitsemäs hahmo, jonka kyytiin hyppäämisestä vaikenen visusti. Emme rantautuneet kielletyillä alueilla.

P5200158Vaikenen myös kuskimme täysi-ikäisyydestä.

Joelta päin tarkasteltuna Turku näyttäytyi uudella tavalla. Morjestelimme ravintolalaivoilla auringosta nautiskeleville ihmisille, jotka heiluttelivat ja huutelivat takaisin. Fiilistelimme vanhoja rakennuksia, bongasimme myös förin sekä joukon merimiehiä ottamassa selfiekepillä kuvaa ryhmästään laivankannella.

P5200174Veneilykauden aloitus ja kotimaan matkailu starttasivat kesämoodin virallisesti. Meillä oli ihana retki ja aurinko lämmitti kasvoja vielä illallakin!

Kaiken lisäksi onnistuimme pummimaan(!!) omaan veneeseemme toiselta veneseurueelta jääneet tapasannokset, jotka kruunasivat koko ajelumme. Ihania juustoja ja marinoituja oliiveja. (Vink vink: ilmeisesti Lånan kautta veneisiin on mahdollista tilata tapasannoksia myös ennakkoon, jos ei vaikka viereiseen veneeseen satu jäämään mitään..)

Suosittelen Lånan venevuokrausta lämpimästi! Mahtava ajanviete kesäreissulle tai ihan vaan piknikille. Ystävällisiä nuoria jäbiä hommissa ja vuokraus sujui mutkattomasti. Ilmeisesti laiturissa on aina pari venettä, joille ei oteta varauksia, joten spontaanitkin ajelutkin ovat mahdollisia.

P5200178Veneretkemme jälkeen kiirehdimme taidenäyttelyyn, joka meidät Turkuun alunperin houkuttelikin. Kakolanmäen vanhassa vankilassa on Turun Taideakatemian opinnäytetyönäyttely Tämä, kohta.

P5200175Kakola on jo rakennuksena elämys. Aurinkoisena kesäpäivänä hylätyn ja kylmän vankilan portti avasi oven toiseen maailman.

P5200206 Kolmekerroksinen näyttely teki vaikutuksen ja meillä oli kunnia saada yksi taitelijoista oppaaksi kierroksellemme, jossa kaikessa rauhassa hilluttiin ja fiilisteltiin kaikki teokset sekä vankilan tiloja, kuten vanha kirkko.

Taiteilijoiden kauniit ja osittain hienovaraiset teokset loivat mielenkiintoisen kontrastin surulliseen ja pelottavaan hylättyyn rakennukseen. Monia teoksia olisi mielellään katsellut pidempään kuin seurueemme pienemmät malttoivat pitää näppejään kurissa.

P5200235Tämä, kohta -näyttely on Kakolassa vielä 29.5. asti. Suosittelen poikkeamaan vaikuttavassa näyttelyssä!

NÄYTTELY AVOINNA: ke-pe klo 14-18 / la-su klo 12-16, lisätietoja näyttelyn Facebookissa

P5210250Taide-elämyksen jälkeen söimme porukalla pitsat Tårgetin terassilla, jonka jälkeen lähdimme jälkkärille ja iltapalalle Hipin siskon luokse. Hippi tiskasi ja me petasimme kaikki löytämämme patjat kotoisan kodin lattialle. Mutta mie tykkään nukkuu lattialla, pelkkä mattoki on miulle hyvä.

Pienet eivät meinanneet rauhoittua nukkumaan mielenkiintoisessa asunnossa, sängystä kuului höpötystä vielä reippaasti nukkuma-ajan jälkeen ihanan tädin sinnikkäästi lukiessa iltasatua hihittäville hulivileille.

P5210255Aamulla keitimme parkkisakonkin uhalla monta pikkukannullista kahvia ja kattilallisen puuroa. Lähdimme puistoon viettämään ravintolapäivää, joka tosin keskeytyi Popedan taidekuljetussäätöön.

Meillä oli ihana viikonloppureissu. Vähän suunnitelmia, paljon kivaa tekemistä, ihania tyyppejä, hyvää ruokaa ja taidetta. Täydellinen viikonloppuloma!

Suosittelen kaikkia kiireisiäkin tekemään pieniä spontaaneita pistoreissuja lähikaupunkeihin. Ilman suunnitelmia putkikassi olalle ja propellihattu päähän, kohti seikkailuja!

Aurinkoista kesää kaikille!

Katso myös:

Edellinen Turun reissumme

2 kommenttia

1. Satu kirjoitti: Vastaa

No tämä postaus tulikin tarpeeseen, kun just tässä fiilistellään ensi kesän Turun-reissua! Kiitos 🙂

1. Asikaine kirjoitti: Vastaa

Hei, ihana kuulla! Menkää ihmeessä veneilemään, jos on kiva keli! Ja ottakaa herkulliset eväät mukaan, veneissä on pöydät 🙂